In dit gedeelte geven we inzicht in de kostendekkendheid van onze leges. Bij de kostendekkendheid van leges maken we onderscheid tussen vijf categorieën.
Op een aantal leges is kruissubsidiëring van toepassing. Dit houdt in dat de totale opbrengsten de totale kosten per categorie niet mogen overschrijden. Echter, er mogen wel overschrijdingen zijn per onderdeel in een categorie. Zo kan bijvoorbeeld, binnen de categorie algemene dienstverlening, een eventuele overschrijding op rijbewijzen worden gecompenseerd door een onderschrijding op reisdocumenten.
De kostendekkendheid van leges wordt berekend conform regelgeving en jurisprudentie. Dit betekent onder andere dat kosten voor het opstellen van beleid en kosten voor bezwaar- en beroepsprocedures als gevolg van regelgeving niet mogen worden meegenomen in de berekening van kostendekkendheid. Bij de omgevingsvergunningen mogen de kosten voor handhaving, toezicht en controle met uitzondering van de eerste controle en de kosten voor milieu en sloop (uitgezonderd monumenten) eveneens niet worden meegenomen.
De nieuwe tarieven van de leges worden in de decemberraad aan de gemeenteraad voorgelegd. De tarieven van de leges zijn gekoppeld aan de stijging van de OZB.
5.1 Titel I. Algemene dienstverlening
Tot Titel I rekenen we de rijbewijzen, reisdocumenten en de burgerlijke stand. Kruissubsidiëring is toegestaan. In de onderstaande tabel zijn de verwachte kosten en opbrengsten van 2021 en de kostendekkendheid percentages van 2020 en 2021 zichtbaar. In algehele zin kan er worden geconcludeerd dat de kostendekkendheid op geen enkel product wordt overschreden. Het kostendekkendheid percentage op de burgerlijke stand is toegenomen, omdat er minder uren zijn toegerekend aan de kosten. De overige wijzigingen in kostendekkendheid zijn beperkt.
Algemene dienstverlening | Kosten 2021 | Opb. 2021 | KD 2021 | KD2020 |
Burgerlijke stand | 50.459 | 27.072 | 54% | 37% |
Reisdocumenten, ID | 130.627 | 76.313 | 58% | 61% |
Rijbewijzen | 171.960 | 93.946 | 55% | 50% |
Verstrekking BRP | 107.518 | 11.027 | 10% | 5% |
Verstrekking kiesregister | 0 | 0 | - | - |
Verstrekking WBP | 0 | 0 | - | - |
Bestuursstukken | 5.760 | 750 | 13% | 13% |
Vastgoedinformatie | 0 | 0 | - | - |
Overige publiekszaken | 23.669 | 6.872 | 29% | 31% |
Gemeentearchief | 0 | 0 | - | - |
Gereserveerd | 0 | 0 | - | - |
Leegstandswet | 5.326 | 1.625 | 31% | 32% |
Kansspelen | 2.491 | 641 | 26% | 26% |
Verkeer en vervoer | 35.211 | 10.635 | 30% | 31% |
Diversen | 33.190 | 6.018 | 18% | 19% |
Aansluiting riolering | 590 | 590 | 100% | 100% |
Totaal: | 566.801 | 235.489 | 42% | 38% |
5.2 Titel II. Fysieke leefomgeving
Onder Titel II vallen de omgevingsvergunningen van de fysieke leefomgeving, zoals bouwplannen. Ook binnen deze legesverordening omgevingsvergunning is kruissubsidiëring toegestaan. Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is er met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en kleine bouwplannen. Het loslaten van deze kruissubsidiëring leidt tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen.
De opbrengsten in 2021 nemen af, omdat er in 2020 een incidentele opbrengst was geraamd die betrekking had op de dekking van personeelskosten.
Kosten fysieke leefomgeving | 2020 | 2021 | Verschil |
Kosten taakveld(en) | 364.039 | 363.364 | -675 |
Opbrengsten, excl. heffingen | 0 | 0 | |
Netto kosten | 364.039 | 363.364 | -675 |
Toe te rekenen overhead | 222.708 | 237.802 | 15.094 |
Toe te rekenen BTW | 18.272 | 18.272 | 0 |
Totaal: | 605.019 | 619.438 | 14.419 |
Opbrengsten fysieke leefomgeving | |||
Opbrengst heffingen | 518.068 | 480.785 | -37.283 |
Totaal: | 518.068 | 480.785 | -37.283 |
Kostendekkendheid | 86% | 78% |
5.3 Titel III. Europese dienstenrichtlijn
Titel III betreft de dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2021 zijn nagenoeg gelijk aan 2020.
Kosten Europese dienstenrichtlijn | 2020 | 2021 | Verschil |
Horeca | 7.460 | 7.824 | 364 |
Organiseren van evenementen | 373 | 391 | 18 |
Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 7.833 | 8.215 | 382 |
Opbrengsten Europese dienstenrichtlijn | |||
Horeca | 2.950 | 2.950 | 0 |
Organiseren van evenementen | 5 | 5 | 0 |
Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 2.955 | 2.955 | 0 |
Kostendekkendheid | 38% | 36% |
5.4 Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
Dit betreft de rechten voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten nemen in 2021 licht toe als gevolg van de indexatie van salariskosten en de daardoor eveneens licht gestegen overheadkosten.
Kosten lijkbezorgingsrechten | 2020 | 2021 | Verschil |
Kosten lijkbezorgingsrechten | 369.293 | 375.366 | 6.073 |
Totaal: | 369.293 | 375.366 | 6.073 |
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | |||
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | 155.296 | 158.014 | 2.718 |
Totaal: | 155.296 | 158.014 | 2.718 |
Kostendekkendheid | 42% | 42% |
5.5 Kostendekkendheid marktgelden
Betreft de heffing van marktgelden voor bepaalde aangewezen standplaatsen. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2021 zijn nagenoeg op dezelfde hoogte als in 2020.
Kosten marktgelden | 2020 | 2021 | Verschil |
Kosten marktgelden | 10.669 | 10.731 | 62 |
Totaal: | 10.669 | 10.731 | 62 |
Opbrengsten marktgelden | |||
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | 7.516 | 7.648 | 132 |
Totaal: | 7.516 | 7.648 | 132 |
Kostendekkendheid | 70% | 71% |