Meicirculaire 2020
De Kadernota 2021 sloot af met een verwacht nadelig resultaat voor knop 1. Wij hebben daarop geen actie ondernomen, omdat we signalen hadden ontvangen dat de Meicirculaire 2020 voor het jaar 2021 positief zou uitvallen. Dit bleek uiteindelijk ook het geval toen we de Meicirculaire 2020 ontvingen. Wij hebben uw raad over de Meicirculaire 2020 geïnformeerd aan de hand van een memo. De voorgestelde wijzigingen zoals gepresenteerd in het memo hebben wij in de begroting 2021 verwerkt.
Septembercirculaire 2020
Dinsdag 15 september 2020 was het Prinsjesdag en is de Septembercirculaire 2020 gepubliceerd. Hieronder gaan we in op de belangrijkste uitkomsten van de Septembercirculaire.
Accres
In de Meicirculaire 2020 is aangegeven dat de accressen voor 2020 en 2021 zijn bevroren. Dit omdat het kabinet in deze tijd van Corona de schommelingen voor
medeoverheden wilde dempen; hoe stabieler de inkomsten, hoe minder verstoringen van het gemeentelijke en provinciale begrotingsproces. In deze circulaire zijn ook de accresramingen vanaf 2022 bevroren op het niveau van de Meicirculaire 2020, omdat het huidige kabinet het aan het nieuwe kabinet wil overlaten om met medeoverheden te besluiten hoe in de toekomst met het accres moet worden omgegaan. Het voorstel is om de behoedzaamheid in 2021 van € 125.000 vrij te laten vallen omdat het risico op wijzigingen in het accres in 2021 is weggevallen.
Lagere apparaatskosten (opschalingskorting)
Gezien de toegenomen financiële druk bij gemeenten door Corona heeft het kabinet besloten de oploop in de opschalingskorting voor gemeenten in de jaren 2020 en 2021 incidenteel te schrappen. Dit leidt tot een verhoging van de algemene uitkering van
€ 70 miljoen in 2020 en € 160 miljoen in 2021. Voor onze gemeente bedraagt de raming voor 2021 € 223.000. Dit bedrag is verwerkt in de Begroting 2021 en toegevoegd aan knop 2 budget beleidsintensivering.
BTW-compensatiefonds
De ruimte onder het plafond is voor het jaar 2020 ten opzichte van de raming van de Septembercirculaire 2019 afgenomen tot een bedrag van € 96,548 miljoen. De daling van de ruimte onder het plafond wordt veroorzaakt doordat gemeenten en provincies meer zijn gaan declareren bij het BTW-compensatiefonds. Ook het accres van het BTW-compensatiefonds (BCF) in 2020 en 2021 is bevroren. Enkel het jaar 2020 is verwerkt in deze circulaire. De meerjarenraming wordt nog niet aangepast in deze circulaire, omdat het de werkwijze is om jaarlijks bij de Septembercirculaire enkel het huidige jaar op te nemen in de raming van de algemene uitkering. Voor 2021 laten we incidenteel
€ 125.000 vrijvallen, omdat we verwachten dat de BCF afrekening op basis van de huidige cijfers positief zal zijn.
Aanvullend budget jeugdzorg 2022
Zoals bekend zijn in de Meicirculaire middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg. Dit was voor 2019 € 420 miljoen en voor de jaren 2020 en 2021 elk € 300 miljoen. Voor het structureel maken van de middelen wordt nu onderzoek gedaan. In deze circulaire wordt er eenmalig aanvullend € 300 miljoen beschikbaar gesteld voor het jaar 2022. Dit heeft geen effect op onze begroting, omdat wij de middelen met goedkeuring van de provincie al in de vorm van een stelpost structureel geraamd hebben in de begroting 2020. Of de middelen uiteindelijk structureel worden is afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek van AEF en hierover zal het nieuwe kabinet een besluit nemen.
Decentralisatie- en integratieuitkeringen
De Septembercirculaire bevat enkele beperkte wijzigingen in de decentralisatie- en integratie-uitkeringen. De wijzigingen voor 2021 waren dusdanig beperkt dat we ze nog niet hebben geactualiseerd. Dit zullen we doen in de BERAP 2021-I.
Totaaloverzicht Mei- en Septembercirculaire 2020
In onderstaande tabel de effecten van beide circulaires. Er is inzichtelijk gemaakt hoe jaar 2021 is gewijzigd ten opzichte van de Kadernota 2021. De stijging in de Septembercirculaire is € 473.000 incidenteel hoger dan de Meicirculaire. De bijstelling van onderdeel I voegen we toe aan knop 1 en knop 2. De onderdelen II en III verlopen budgettair neutraal. Dat betekent dat de aanpassingen hiervan wijzigen op de budgetten.
Gemeentefonds 2021 | Kadernota | Mei-. | September | Verschil |
2021 | circulaire | circulaire | K'nota - sept | |
I: Algemene Uitkering | ||||
- Algemene Uitkering | 38.761.560 | 39.006.159 | 39.229.159 | 467.599 |
- Raming onderuitputting | -150.000 | 0 | 0 | 150.000 |
- Behoedzaamheid | -250.000 | -125.000 | 0 | 250.000 |
- BTW compensatiefonds | 0 | 0 | 125.000 | 125.000 |
Subtotaal onderdeel I | 38.361.560 | 38.881.159 | 39.354.159 | 992.599 |
II: Decentralisatie- en integratieuitkeringen | ||||
- Combinatiefuncties | 113.188 | 113.188 | 113.188 | 0 |
- Gezond in de stad | 97.765 | 97.765 | 97.765 | 0 |
- Voorschoolse Voorziening Peuters | 114.205 | 68.946 | 68.946 | -45.259 |
- Armoedebestrijding kinderen | 84.875 | 81.132 | 81.132 | -3.743 |
- VTH provinciale Taken | 74.423 | 74.423 | 74.423 | 0 |
- Inburgering | 0 | 31.899 | 31.899 | 31.899 |
Subtotaal onderdeel II | 484.456 | 467.353 | 467.353 | -17.103 |
III: Sociaal Domein 3D's | ||||
- Jeugdzorg (voogdij 18 plus) | 1.748.219 | 1.733.725 | 1.733.725 | -14.494 |
- Participatie | 4.387.009 | 4.562.168 | 4.562.168 | 175.159 |
Subtotaal onderdeel III | 6.135.228 | 6.295.893 | 6.295.893 | 160.665 |
Totaal onderdeel I | 38.361.560 | 38.881.159 | 39.354.159 | 992.599 |
Totaal onderdeel II | 484.456 | 467.353 | 467.353 | -17.103 |
Totaal onderdeel III | 6.135.228 | 6.295.893 | 6.295.893 | 160.665 |
Subtotaal I t/m III | 44.981.244 | 45.644.405 | 46.117.405 | 1.136.161 |
Verschil t.o.v. vorige circulaire | 663.161 | 473.000 | 1.136.161 |
Herziening Gemeentefonds
De onderzoeken om met ingang van 2022 te komen tot een nieuwe verdeling voor het
gemeentefonds zijn afgerond. Op basis van de onderzoeksuitkomsten en het bestuurlijk gesprek zullen de fondsbeheerders – de ministers van Binnenlandse Zaken en Financiën – naar verwachting in het najaar een voorstel voor de nieuwe verdeling ter consultatie voorleggen aan de VNG en de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB). Pas op dat moment zullen de onderzoeksrapporten worden gepubliceerd. Na weging van de adviezen van de VNG en ROB zullen de gemeentefondsbeheerders de Tweede Kamer per brief informeren over het definitieve verdeelvoorstel. Dat zal naar verwachting in december plaatsvinden.
In het algemene gedeelte van deze begroting bent u over de risico's van de Herziening van het Gemeentefonds voor onze gemeente geïnformeerd. In de paragraaf Weerstandsvermogen zijn de risico's gekwantificeerd.