Begroting 2021

Onze portemonnee

Financiële Beleidskaders

Inleiding  
In de Kadernota 2021 hebben we de financiële kaders tegen het licht gehouden. Dit zijn kaders voor het omgaan met de baten en lasten van Onze portemonnee. Deze financiële kaders zijn leidend voor de gehele budgetcyclus en vormen de basis voor de begroting 2021. In de raadsvergadering van 25 juni 2020 heeft u bij het vaststellen van de Kadernota 2021 expliciet ingestemd met de voorgestelde financiële kaders. Deze kaders vormen de basis voor het samenstellen van deze begroting en de raad heeft de mogelijkheid om bij de begroting 2021 de financiële kaders eventueel nog te wijzigen.

Financieel toezicht provincie Drenthe
In de Kadernota 2021 hebben we u over het financieel toezicht over het begrotingsjaar 2020 geïnformeerd. Onze financieel toezichthouder, de provincie Drenthe, beoordeelt voor aanvang van het begrotingsjaar of voor onze gemeente repressief of preventief toezicht geldt. De provincie Drenthe heeft besloten om onze gemeente onder repressief begrotingstoezicht voor 2020 te plaatsen.
De overwegingen van dit besluit zijn:
1. De Begroting 2020 en Jaarrekening 2018 zijn tijdig toegestuurd.
2. De Begroting 2020 is structureel en reëel in evenwicht.     

Op 21 september 2020 heeft het zogenaamde tweede fase begrotingsonderzoek van de provincie Drenthe plaatsgevonden. Het doel van dit onderzoek is het beoordelen van de  realiteitswaarde van de begroting en de meerjarenbegroting. Het uitgangspunt is dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De provincie Drenthe heeft specifiek ingezoomd op de volgende onderwerpen:
- verslag van bevindingen van de accountant 2019;
- bezuinigingen 2020;
- overzicht van incidentele baten en lasten;
- sociaal domein en compensatie kosten coronamaatregelen;
- BTW-compensatiefonds.

De rapportage van dit onderzoek was op het moment van samenstellen van deze begroting nog niet gereed. Zodra de rapportage bekend is, gaan we de overleggroep financiën hierover informeren.  

Erratum BERAP 2020-I en Kadernota 2021
In de raadsvergadering van 25 juni 2020 is een erratum voor BERAP 2020-I en de Kadernota 2021 gemaakt. Vervolgens hebben we een memo gemaakt met het doel om hiervan te leren. Dit memo hebben we in de overleggroep financiën besproken en hieruit zijn de volgende de leermomenten naar voren gekomen:
 - Over onduidelijkheden met betrekking tot financiële kaders gaan we in gesprek met de overleggroep financiën;
- In rapportages gaan we standaard het verloop van de VAR en de actuele stand presenteren om aansluiting zichtbaar te maken;
- Indien er onvolkomenheden worden geconstateerd, dan wordt een erratum gemaakt.

Toelichting financiële beleidskaders
In bijlage II van deze begroting hebben we de financiële beleidskaders toegevoegd. In de Kadernota 2021 hebben we u een uitgebreide toelichting op de financiële beleidskaders gegeven. In deze begroting geven wij een actualisatie ten opzichte van de Kadernota. Voor de overige toelichtingen verwijzen we naar de Kadernota 2021.

De kaders zijn ten opzichte van de Kadernota 2021 niet aangepast. Wel zijn enkele kaders nader toegelicht ter verduidelijking. Wij hanteren bij de toelichting van de kaders dezelfde nummering van de kaders, zoals ze ook in bijlage II zijn opgenomen.

2. Beleidsintensivering (knop 2)
Uit bijlage II blijkt dat het minimumbedrag van de begroting en Bestuursrapportage I voor toekenning van nieuw beleid € 250.000 is. Tot dusver was het niet bij iedereen duidelijk op welke wijze hier invulling aan moet worden gegeven. Graag willen we deze duidelijkheid, zodat iedereen hierover dezelfde beelden heeft.

In de overleggroep financiën van 28 september 2020 is besproken dat we in de overleggroep van 26 oktober 2020 met scenario's komen over hoe om te gaan met dit kader. In deze begroting is er in ieder geval € 250.000 gereserveerd voor de BERAP 2021-I.

5. Gemeentefonds
In het onderdeel Financiële begroting is een uitgebreide toelichting over het gemeentefonds opgenomen.

9. Bedrijfsvoering

Wij hebben met uw raad een zogenaamde volumeafspraak. Deze afspraak houdt in dat de budgetten voor personele kosten jaarlijks met 3% geïndexeerd worden. Bij de behandeling van de bestedingsvoorstellen 2019 hebben wij voorgesteld om knelpunten in de bedrijfsvoering op te lossen door 1% (van de 3%) hiervoor aan te wenden. Dit betekent dat 1% voor organisatieontwikkelingen en 2% voor cao-ontwikkelingen en premies en sociale lasten beschikbaar is . Daarnaast hebben wij voorgesteld het risico van prijsstijging (cao en premies) boven de 2% te accepteren. Als deze kosten meer dan 2% zijn, verwerken we deze vooraf in de begroting of achteraf in de Bestuursrapportages.

10. Gemeenschappelijke regelingen

Bij het opstellen van de Kadernota 2021 hebben we de gevraagde meerjarige bijdragen van de gemeenschappelijke regelingen in overeenstemming gebracht met de ramingen in onze begroting. In deze begroting 2021 hebben we deze lijn ook toegepast op de ramingen voor 2025.

14. Projecten (Vastgoed en Geld)
Het budget voor Vastgoed en Geld wordt jaarlijks met € 50.000 verhoogd. De intentie van dit budget is om knelpunten met betrekking tot kapitaalgoederen (wegen, groen, gebouwen) te verminderen. We hebben op basis van dit kader ook het budget Vastgoed en Geld voor jaarschijf 2025 met € 50.000 verhoogd.

15. Belastingen:  OZB
Het kader van de begroting en meerjarenraming is een OZB-verhoging van 1,75%. We stellen voor om het tarief OZB in 2021 met 1,75% te verhogen. Zie verder de paragraaf lokale heffingen.

15. Belastingen: toeristenbelasting
Zie de toelichting onder de paragraaf lokale heffingen.

17. Leges
De verhoging van de OZB is gekoppeld aan de leges. We stellen in 2021 een OZB verhoging van 1,75% voor. Dat geldt ook voor de tarieven van de leges. Deze aanpassingen nemen we mee in de legesverordening. We merken op dat de tarieven van de rijbewijzen, paspoorten en ID-kaarten, voor zover ze al het maximum wettelijk tarief hebben bereikt, niet geïndexeerd worden.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 02/15/2021 14:34:45 met de export van 02/15/2021 14:31:33